Visie & Missie

De Verrekijker; de school voor eigenaarschap in ontwikkeling,
op weg naar een eigentijdse school.

Onze school is een basisschool voor kinderen van 4 t/m 12 jaar. De Verrekijker stelt in de huidige maatschappij eigenaarschap in ontwikkeling als kernwaarde centraal en richt zich op het ontwikkelen van vaardigheden die dit ondersteunen. Deze kernwaarde en onderwijskundige bouwstenen, vormen een solide basis voor het creëren van een omgeving waarin leerlingen kunnen gedijen en hun eigen capaciteiten of bekwaamheden kunnen ontwikkelen.

Visie en kernwaarden van de Verrekijker
We creëren in het dagelijks onderwijs een stimulerende en ondersteunende omgeving binnen leven en leren in units, waarin leerlingen eigenaarschap kunnen ontwikkelen en hun potentieel kunnen bereiken. De leerkrachten en onderwijsondersteuners zijn hierin de coach van de leerlingen. We omarmen de uitgangspunten van Gert Biesta in een voortdurend proces van aanpassing, innovatie en evaluatie om het onderwijs relevant en effectief te houden.
De drie doeldomeinen zijn kwalificatie (ontwikkelen van kennis en vaardigheden), socialisatie (normen en waarden, tradities en praktijken) en persoonsvorming volgens Biesta (ontwikkelen van eigenschappen en houdingen die het leren en inpassen in de samenleving bevorderen).
Binnen deze drie domeinen is voor de Verrekijker eigenaarschap de kernwaarde in het leerproces van de leerlingen en bereidt hen voor op een actieve rol in de samenleving:

 
  1. Ontwikkeling (mede) verantwoordelijkheid: we geven leerlingen de kans om mede verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leertraject door hen te betrekken bij het stellen van doelen en het evalueren van hun vooruitgang. Tijdens dit proces kunnen doelen worden bijgesteld.
    Daarbij geven we de ruimte om fouten te maken en uit te proberen als onderdeel van het leerproces. De leerlingen worden aangemoedigd om regelmatig te reflecteren. Dit kan helpen om inzicht te krijgen in wat wel en niet werkt, en om eventuele problemen aan te pakken.
  2. Zelfstandig en actief leren: we moedigen leerlingen aan om zelfstandig te werken en samen met de onderwijskrachten hun leerproces te sturen. We geven hen de ruimte om samen te werken met anderen, zodat ze van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen ondersteunen.
  3. Van aanbod naar vraag gestuurd: het onderwijsaanbod wordt aangepast aan de  behoeften van de groep en de leerlingen, passend binnen het curriculum.
  4. Inspirerende werkplekken:  de groepslokalen en andere leeromgevingen, zoals leerwerkpleinen, zijn ingericht op een manier die samenwerking en concentratie bevordert.
  5. Kinderen zijn trots op eigen werk: we creëren mogelijkheden voor leerlingen om hun werk te presenteren en te delen met hun groepsgenoten en ouders middels presentaties en het digitale portfolio, inloopochtenden/middagen.
  6. Relatie met actief burgerschap: het onderwijs legt verbanden tussen wat leerlingen leren en hun rol als actieve burgers in de maatschappij. Dit houdt in dat leerlingen worden aangemoedigd om na te denken over maatschappelijke vraagstukken en om actief bij te dragen aan hun gemeenschap.
Naast de kernwaarde eigenaarschap wordt de school binnen de drie domeinen gedreven vanuit de volgende kernwaarden:
respect-veiligheid-vertrouwen-betrokkenheid-samen-zelfstandigheid-creatief denken
De drie domeinen zijn verder uitgeschreven in het schoolplan 2024-2028. U kunt de directie raadplegen voor dit document.
 

Op de Agenda

Kalender
<
Februari
>
Ma
Di
Wo
Do
Vr
Za
Zo