Gezonde school

De gezonde school als onderdeel van actief burgerschap

Een onderdeel van actief burgerschap is de gezonde school. De Verrekijker heeft op 2 gebieden een vignet: voeding en beweging. Het vignet Gezonde School is een kwaliteitskeurmerk voor scholen die werken aan het verbeteren van de gezondheid van hun leerlingen. Wilt u meer weten over de gezonde school klik dan het logo op onze site aan, dat brengt u rechtstreeks bij de website van de Gezonde school.
Bij de knop nieuws vindt u suggesties voor de lunchtrommel.
Het aanleren van gezonde eet- en beweeggewoonte is voor kinderen de beste garantie voor een lang en gezond leven. Daar willen we als school een positieve en actieve rol in spelen.

Gedurende het schooljaar wordt er aandacht besteed aan gezonde voeding en beweging door onder andere:
  • lesactiviteiten vanuit onze methoden;
  • groepen 5 t/m 8 die deelnemen aan "Ik eet het beter";
  • deelname aan het Nationale Schoolontbijt waarbij wij gebruikmaken van bijhorende lessuggesties;
  • deelname aan de Smart & Fitweek, waarin diverse aspecten van een gezonde leefstijl centraal staan (organisatie GGD en Ecsplore);
  • deelname aan het jaarlijkse Koningsdagontbijt en Koningsspelen;
  • deelname aan Eu schoolfruit;
  • stimuleren van water drinken.
 Daarnaast vragen wij de ouders mee te werken aan:
  • gezonde en kleine tussendoortjes voor de kleine pauze;
  • gezonde lunch bij het overblijven (geen snoep, chips en energiedrankjes);
  • stimuleren van water drinken op school. Op school is een watertap aanwezig waar de kinderen met een bidon water kunnen halen.

Beleid op traktaties

Wij kiezen ervoor om de kinderen op hun verjaardag niet te laten trakteren. Uiteraard wordt aandacht besteed aan de verjaardag van een kind. De jarige wordt in het zonnetje gezet. In elke groep geeft de leerkracht daar invulling aan. Dit varieert van het zingen van liedjes tot het versieren van een taart op het digitale bord. En natuurlijk is er een kroon voor de jonge leerlingen.
De leerkracht van elke groep organiseert in de loop van het schooljaar een gezellige activiteit voor alle leerlingen in de groep. Op zo'n dag past natuurlijk een traktatie. Feesten als Sinterklaas, Kerstmis, carnaval en bijzondere activiteiten zijn uitzonderingsdagen waarop school en/of ouderraad zorgen voor een traktatie voor de kinderen.

Ideeën voor een gezonde lunchtrommel
  • Gebruik een stevige broodtrommel die goed sluit.
  • Geef geen vleeswaren mee die snel bederven, zoals rosbief, fricandeau of filet americain. Betere keuzes zijn 30+ kaas, zuivelspread of hüttenkäse.
  • Maak brood met kaas de avond ervoor klaar en leg het in de vriezer. Geef het 's ochtend mee naar school. Als het tijd is om te lunchen is het brood ontdooid en is de kaas niet zweterig.
  • Notenpasta of pindakaas (van 100% noten of pinda's zonder toegevoegd zout of suiker) blijft lang goed. Dit is ook lekker met wat schijfjes komkommer erop.
  • Beleg het brood steeds met een andere kleur groente. Denk aan plakjes komkommer, wortel, radijs of paprika.
En om het nog wat af te wisselen en leuk te maken:
  • Leg een servetje op de bodem van de lunchtrommel of wikkel er een om de boterham.
  • Vouw een blaadje bakpapier of inpakpapier om de boterham heen. Knip er een figuur uit of laat dit door je kind doen. Denk aan een zon, een dier, een auto of een letter.
  • Gebruik een leuk prikkertje om de boterhammen bij elkaar te houden.
  • Stop een lief briefje in de broodtrommel.
  • Varieer met volkoren broodsoorten: boterham, pistolet, bagel, bolletje...
Voorbeelden:
  • Boterham banaan. Rol met de deegroller een volkoren boterham plat. Besmeer de boterham met halvarine of margarine en leg er een hele banaan in. Rol het geheel op en doe hem in de lunchtrommel. Ook lekker met notenpasta of pindakaas zonder toegevoegd suiker of zout.
  • Broodlolly. Besmeer 2 volkoren boterhammen met halvarine of margarine. Snijd de boterhammen ieder in 6 stukjes. Neem 2 houten stokjes en prik de stukjes boterham erop. Doe dit om de beurt met sla, plakjes appel en een plak 30+ kaas (ook in 6 stukjes gesneden).
Klik HIER voor en Broodtrommelboekje met tips.

Op de Agenda

Maart